Frokostmøte: Kampen om byrommet

  • Sted Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), Hausmanns gate 16, 0182 Oslo
  • Arrangør LO Ingeniør i samarbeid med DOGA
  • Dato
  • Klokkeslett -
  • Pris Arrangementet er gratis
  • Påmelding Meld deg på
  • Emner Arkitektur Byutvikling
  • Del/kalender Kalender

Relatert

Kampen Om Byrommet

I samarbeid med DOGA inviterer LO Ingeniør, i regi av Fagforbundet, til frokostmøte om privatisering av gater og torg i byene våre og om hvordan dette påvirker det offentlige byrommet og innbyggerne i byen.

Frokostmøtet er et gratis tilbud til alle som melder seg på via påmeldingslinken. Gratis smakfull frokost for deltagerne er så klart inkludert.

Møteleder: Elsebeth Danielsen

PROGRAM

Hva skjer når gater og torg i byen eies av private næringsaktører?

Morten Ragnøy Ednes, seniorrådgiver i DOGA. Ednes er arkitekt og arbeider med byutvikling i DOGA. Han har også vært prosjektarkitekt i Oslo kommune.

Asker sentrum – eksempel på samarbeid mellom utbygger og kommune

Espen Tandberg, Tandberg eiendom og Tor Arne Midtbø, Asker kommune. Tandberg Eiendom eier mesteparten av bygningsmassen i Asker sentrum og Espen Tandberg er sentral i utviklingen av sentrumskjernen. Tor Arne Midtbø har jobbet i Asker kommune i snart 30 år, blant annet som kommunearkitekt og plansjef.

Hvordan sikre at de offentlige rommene gjøres tilgjengelige for alle?

Gro Sandkjær Hanssen, Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR), kommer for å snakke om hvordan vi kan utvikle tilgjengelige, inkluderende og kvalitetsrike offentlige rom, som åpner opp for et bredt spekter av brukere og aktiviteter. Hun vil også snakke om utfordringene ved byutvikling i privat regi.

Bilfritt sentrum – hva skal vi bruke de ledige parkeringsplassene til?

Hans Edvardsen, prosjektdirektør for Bilfritt byliv, Oslo kommune. Prosjektet Bilfritt byliv skal bidra til å skape et bedre bymiljø og økt byliv i Oslo sentrum, blant annet ved å gjøre området innenfor Ring 1 fritt for private biler. Et av prosjektets fremste oppgaver er å invitere til dialog og medvirkning rundt mulighetene som åpner seg med et bilfritt sentrum.