Designet en bedre brukeropplevelse

Doga Zenitel Simen Kjellberg 30341

Simen Kjellberg i Zenitel.

Designerne fra EGGS lærte suksessbedriften Zenitel hvordan de kunne gi kunden en bedre brukeropplevelse. Resultatet er et internasjonalt bestselgerprodukt.

Tenk deg et passasjerskip med et kommunikasjonssystem som kobler sammen alt fra skipsbro, maskinrom, bildekk, lugarer og andre publikumsområder.

De ansatte skal til enhver tid kunne nå én eller flere kolleger med praktiske beskjeder – eller varsle hele skipet om en kritisk situasjon. Alt skal skje med noen enkle tastetrykk.

Dette var utgangspunktet og målet da selskapet Zenitel i Horten søkte om midler fra Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP) i 2011. Dette er et program som bidrar til samarbeid og utvikling mellom norske bedrifter og designere, for å ta brukerinvolvering og designtenkning inn i innovasjonsprosesser.

Zenitel og EGGS utviklet et svært komplekst system, med servere som ikke bare skal styre taletrafikken mellom utallige enheter, men også by på automatiske beskjedfunksjoner ved kriser.

Alt dette skal kunden selv – altså skipets egen besetning – være i stand til å styre fra sine konsoller. Kundene kan også være flyplasser, sykehus, skoler, oljeplattformer eller store metrosystemer.

– Hadde vi ikke engasjert dyktige interaksjonsdesignere for å løse denne oppgaven, hadde ikke dette systemet blitt så enkelt i bruk. Og ikke minst: så lett å selge inn til nye kunder!

Simen Kjellberg hos Zenitel, produsenten av Vingtor-Stentofons kritiske kommunikasjonssystmer, er helt klar, der han står ved skjermen på Torshov i Oslo og forklarer hvordan det nye Exigo-systemet fungerer:

Den relativt beskjedne investeringen i designtjenester har forlengst gitt selskapet solid avkastning per krone.

Exigo er navnet på Zenitels nye høyttalersystem. Det IP-baserte, heldigitale systemet er svært avansert, men likevel meget enkelt å installere og sette opp. Det skal designerne fra designbyrået EGGS ha æren for, understreker Kjellberg.

– De kom inn, så umiddelbart hvilke mål vi hadde for dette verktøyet, snakket med brukerne, og kom svært raskt inn på en løsning vi aldri hadde kommet opp med på egen hånd. Nå kan kundene våre sette opp systemet med en enkel og oversiktlig drag-and-drop-løsning på skjermen. Da de første kundene fikk se dette, var de overbevist med én gang.

Doga Zenitel Simen Kjellberg 30313

Simen Kjellberg har selv en mastergrad i industridesign fra NTNU, og er i dag kommersiell produktsjef for transportsektoren i Zenitel. Det var han som på selskapets vegne søkte støtte fra DIP.

Designer Jan Walter Parr og Henning Rekdal Nielsen fra byrået EGGS arbeidet sammen med selskapets egne ingeniører og viste dem en helt ny måte å tenke produktutvikling på.

Produktidéene fra DIP-prosjektet «U-Turn» er enn så lenge ikke realisert. Men Parr og Nielsens brukerfokuserte tilnærming til produktutvikling ble en øyeåpner for ingeniørene. Da selskapet senere skulle utvikle konfigureringsverktøyet til Exigo, var beskjeden fra Zenitels CTO klar:

– Det kunne ikke skrives én linje med programkode her, før vi hadde fått designere til å se på dette fra brukernes ståsted, forteller Simen Kjellberg. Som igjen kontaktet EGGS. Kort etter fikk Zenitel inn et lite designerteam, ledet av Paal Holter, som på rekordtid satte seg inn i systemet og fant gode løsninger.

– Vi har mange dyktige ingeniører som er knallgode på å løse de tekniske utfordringene. Men takket være interaksjonsdesignerne som hjalp oss med å skape et intuitivt og enkelt grensesnitt, fikk vi et produkt som ble enklere å selge inn også, forteller Kjellberg.

– Vi signerte faktisk kontrakt med en stor internasjonal aktør før produktet var ferdig utviklet. Vi var i stand til å demonstrere brukergrensesnittet for dem på et tidlig stadium, og de ble overbevist.

– Hva hadde blitt annerledes om dere ikke hadde engasjert designere så tidlig?

– Vi hadde neppe klart å sette oss i brukerens sted på denne måten. Designerne kom raskt fram til et sett med situasjoner som brukerne ville være i ved bruk av programvaren, før de landet på løsningen.

– Arbeidsmåten deres ga oss et nytt utviklingsspråk, vi har nå brukerperspektivet og brukernes behov og situasjoner mye tydligere på plass i det vi gjør.

Zenitel er et internasjonalt konsern med norsk hovedkvarter. Allerede i 1946 begynte Stentor Radiofabrikk i Trondheim å bygge kommunikasjonssystemer for skip og fiskebåter, og ble etterhvert kjent under merkenavnet Stentofon for sine landbaserte intercom-løsninger.

Horten-selskapet Vingor var et annet norsk selskap med omfattende kommunikasjonsløsninger for skip. I dag er løsningene samlet under ett felles merkenavn – Vingtor-Stentofon. Zenitel har systemer fra Vingtor-Stentofoninstallert på over 20 000 seilende skip verden over, pluss en lang rekke bygninger – fra Bejing Airport, via Louvre i Paris til kongressen på Capitol Hill i Washington.

Og med det nye, brukervennlige Exigo-systemet øker antall kunder mer enn på lenge.