Foredragsholdere på Framtanker: Bærekraft på topptur

Rick Ridgeway Foto Gordon Wiltsie

Rick Ridgeway fra Patagonia kommer på Framtanker den 17. november, her avbildet på Dronning Maud Land. Foto: Gordon Wiltsie

Vi er stolte av å presentere årets foredragsholdere til seminaret Framtanker: Bærekraft på topptur den 17. november.

Se video fra alle foredragene her

Rick Ridgeway, Vice President Environmental Affairs, Patagonia

Let my people go surfing – design principles for the best ride!

Rick Ridgeway er en fjellklatrer og eventyrer av natur, som gjennom sin karriere også har blitt en forkjemper for miljøvern og bærekraft, i tillegg til å være forfatter, filmskaper og businessmann. Han har klatret nye ruter i lite utforskede regioner på seks kontinenter og var i teamet med de første amerikanerne som nådde K2 i 1978. Siden 2005 har han vært ansvarlig for større miljø- og bærekraftprosjekter hos Patagonia. Patagonias filosofi er tuftet på en kjærlighet til naturen og et ønske om å koble fritidsopplevelser og kvalitetsklær med et minst mulig fotavtrykk, verdier som gjennomsyrer hvordan selskapet jobber i alle ledd.

I 2009 var Rick initiativtager til Sustainable Apparel Coalition (SAC) som i dag består av 175 bedrifter, NGOer, universiteter og nasjonale kompetansesentre som til sammen utgjør over 40 % av verdens tekstil- og klesbransje. I 2012 lanserte SAC Higg Index, et verktøy som implementeres hos medlemmer på tvers av verdikjeden for å måle miljømessig og sosial påvirkning av deres produkter og satsninger.

Gjennom Patagonia går Rick Ridgeway foran med gode eksempler og sørger for at bedriften lever som de lærer. Han strekker alt lengre og er genuint opptatt av real change og av å gi mer enn du tar og få ting til å bli bedre enn det var før. Rick har skrevet seks bøker og produsert og regissert mer enn et dusin dokumentarer. Han har mottatt Lifetime Achievement in Adventure Award fra National Geographic og er en av verdens mest anerkjente og elskede miljøpersonligheter. I tillegg har han masse lun humor og vi gleder oss til å høre han på scenen på Framtanker!

I mellomtiden kan du bli kjent med Rick i denne lille filmen

www.patagonia.com

Eva Karlsson, CEO, Houdini Sportswear

Maximum experience. Minimum impact. More fun.

Eva Karlsson er administrerende direktør for Houdini Sportswear, et progressivt og raskt voksende svensk selskap i sportsbransjen. Houdini’s visjon er ‘Maximum Experience. Zero Impact. And beyond’ som handler om å inspirere til en livsstil med endeløse muligheter til å nyte natur, sport, kameratskap og kultur uten negativ påvirkning for individer, samfunn og miljøet. Denne visjonen har bragt Houdini til en ledende posisjon på bærekraft og fra en lineær til en sirkulær forretningsmodell.

Eva konkurrerte i alpint og seiling i ung alder. Senere valgte hun eventyr i stedet for konkurranser og tok skiene ut av bakken og seiling ble til havseilas. Det var disse opplevelsene som inspirerte henne til å satse på en karriere innen teknisk utstyr innen utendørssport og før hun begynte hos Houdini i 2001 jobbet hun for Salomon, Patagonia Europa og Naturkompaniet.

www.houdinisportswear.com

Mario Schlegel, Head of Design &
Oliver Korden, Head of Footwear Division, VAUDE

Vaude er blant Europas ledende sportsbrands og deres produkter selges over hele verden. I 2015 vant de førsteplass i German Sustainability Award som Tysklands mest bærekraftige erkevare. Vaude er et moderne, familieeid og drevet selskap som tar sitt sosiale og miljømessige ansvar på alvor innen deres tre forretningssegmenter: Mountain Sports, Bike Sports and Packs n’Bags. Siden 2010 har de vært medlem av Fair Wear Foundation som jobber for bedre arbeidsforhold i tekstilindustrien. For å sikre en produksjonsprosess som er så miljøvennlig og sikker som mulig følger Vaude blusign-standard som kontrollerer hele produksjonsprosessen. Vaudes hovedkontor i Tettnang er klimanøytralt.

Mario Schlegel startet sin karriere som mekanisk ingeniør og fulgte senere magefølelsen og valgte den kreative siden av livet. Etter 16 år i sportsindustrien ble han for fire år siden Head of Design hos VAUDE. Han er på konstant søken etter den etiske og miljømessig riktige tilnærmingen for selskapet. Som lidenskapelig klatrer og ‘dirtbag’ elsker han å være ute med kaffe og gode venner for å nyte blå himmel, naturglede og fantastisk klatring. Han er gift og far til to gutter på 7 og 5. Mario vil presentere VAUDEs visjon, fokus og designfilosofi.

Oliver Korden har en Master of Science i Sports Science og har jobbet med fottøy i en mannsalder. Han elsker frilufstlivet og er en aktiv klatrer og skikjører. Oliver er gift og har en 4 år gammel datter. Han leder fottøydivisjonen og vil gi oss et innblikk i Greenshape-systemet og hva VAUDE gjør innen fottøy for å møte internasjonale krav på bærekraft, og hvordan de håndterer problemer når teori og praksis ikke alltid stemmer overens.

www.vaude.com

Alan AtKisson, Founder & CEO, AtKisson Group

Framtanker8b

Alan AtKisson fra AtKisson Inc

Global goals, big breakthroughs and parachuting cats

Alan AtKisson er en forfatter, foredragsholder og seniorkonsulent innen bærekraft og transformativ endring som har jobbet i over 40 land med rådgivning for selskaper, regjeringer, byer, frivillige organisasjoner og FN. I 2013 ble han innlemmet i Sustainability Hall of Fame som anerkjennelse for hans mange bidrag til feltet, inkludert bestselgende bøker, innflytelsesrike initiativer, planleggingsverktøy og opplæringsprosesser, og til og med sanger, som alle har blitt spredt verden rundt. Han siste bok, forfattet I samarbeid med Alex Klimek, Parachuting Cats into Borneo: A toolkit of Proven Strategies and Practices for Buidling Capacity and Creating Transformation (Chelsea Green Publishing) ble lansert I 2016.

For et år siden kom 195 medlemsland i FN til enighet om og lanserte 17 bærekraftsmål for hele verden. Disse målene dekker alt fra bekjempelse av fattigdom, til å stoppe tapet av biologisk mangfold, fremme likestilling til fokus på økt innovasjon globalt. Målene er ment å være nådd inn 2030 og er formelt kjent som ‘Sustainability Development Goals (SDGs) og har raskt blitt et kompass for mange regjeringer, bedrifter, utdanningsinstitusjoner med flere. Design er en viktig faktor for utvikling av nye løsninger etter visjonen for de 17 bærekraftsmålene og for å kommunisere disse ideene for å få gjennomslagskraft. På fjorårets Framtanker-konferanse, oppstod mulighetene til å se på bærekraftsmålene som den ultimate brief for verdens designere og arkitekter og ideen om Oslo Manifesto ble født.

www.atkisson.com

Kjersti Kviseth, Product Designer & Lifecycler, 2025 Design

Long life and happiness

Kjersti Kviseth driver designkonsulentbyrået 2025 Design, jobber med livsløpstenkning innen design, utvikling og produksjon av materialer og produkter, så vel som bærekraftsanalyser og strategier. Hennes hovedkompetanse er innen Life Cycle Development, og 2025 Design var det første Cradle to Cradle-sertifiserte produktdesignbyrået i Europa. I 10 år var Kjersti Global Sustainability Manager for HÅG og hennes hovedfokus de siste årene har vært i tekstilindustrien, innen ull og sportsklær.

Kjersti representerer den internasjonale Wool Textile Organisation (IWTO) innen Sustainable Apparel Coalition (SAC) og er aktivt involvert i utviklingen av Higg Index produktverktøy. Kjersti er også medlem av programkomiteen for Framtanker-konferansen, i samarbeid med DOGA.

www.2025design.no

Endre Hals, Founder & Industrial Designer, EVI Ski

Carbon & wood & love

Endre Hals er industridesigner utdannet fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) og var vinner av Norsk Forms pris for unge formgivere i 2013. Siden 2007 har han laget skreddersydde ski, både EVI og PROG. EVI Ski handler om maksimum opplevelse og glede i snøen kombinert med en innovativ og bærekraftig metode for produksjon, reparasjon og resirkulering. Alle skiene er produsert i Oppdal hvor de bruker lokale materialer i størst mulig grad, gjenbruker gammelt maskineri i fabrikken som er en låve fra 1814 (bildet). Testing og prototyping foregår også lokalt, alt for å holde det miljømessige fotavtrykket på et minimum. Produksjonen er basert på en metode som eliminerer former og dyrt verktøy og som gjør at de kan tilby større sortiment, og i tillegg havner absolutt alt som produseres på snø innen kort tid.

www.eviski.com

Anne Prahl, Research, Trend and Design Consultant, Concept + Design

Design-driven innovation for Wearable Technology

Anne Prahl er en trendanalytiker og designer med over 20 års erfaring fra sport- og fashionindustrien. Hun har jobbet for flere selskaper i denne bransjen, inkludert Nike, Puma, Speedo, Ellesse, Esprit, Animal, Reusch, WGSN og Marks & Spencer i England, Europa og Hong Kong. I 2009 fikk Anne sin Master’s Degree i Textiles Futures fra Central Saint Martins College of Art & Design. Gjennom sin interesse for design og bærekraft kombinert med sport og velvære har Anne fullført en doktorgradsforskning ved London College of Fashion med fokus på en mer bærekraftig tilnærming til design av Wearable Technology.

Anne mener det er viktig å se dypere på hvilken rolle design kan ta i utviklingen av kreative løsninger som fører til et positivt bidrag for miljø, mennesker og business og som samtidig bidrar til meningsfylte produkter. Hun hevder designdrevet innovasjon er nøkkelen til bærekraftig forretningsutvikling og vil utdype dette i sitt foredrag. Hun vil også foreslå handlinger som adresserer dette som en del av innovasjonsprosessen, inkludert utvikling av effektive metoder for multidisiplinært samarbeid og sømløs integrering av bærekraftige designprinsipper i designbriefen.

Brad Boren, Director Innovation & Sustainability, Norrøna

Norrøna 2 Foto Sverre Hjørnevik

Foto: Sverre Hjørnevik

Since 1929: Stretching towards Quality, Function, Design & Sustainability

Brad Boren vokste opp i sportsbransjen i USA og har sin utdannelse fra Fashion Institute of Technology og en MBA i internasjonal markedsføring fra Caly Pol San Luis Obispo. Hans første jobb var hos Marmot og senere for Helly Hansen i USA og Norge, som Product Manager og Brand Manager. Han jobbet senere som Advanced Development Manager hos Reebook. Hos Norrøna har han vært Director of Research, Design and Development og de to siste årene har han fått muligheten til å jobbe med det han brenner for gjennom sin nye stilling som Director of Innovation and Sustainabilty.

I 1929 begynte den norske utendørsentusiasten Jørgen Jørgensen jakten på holdbart utstyr tilpasset norske forhold. Gjennom enkel innovasjon som lærstropper, kanvassekker og bomullsbekledning satte han retningen for Norrøna som er å utvikle ultimate, tekniske produkter og bekledning. I dag, fire generasjoner senere, er Norrøna fortsatt et familieeid og drevet selskap med kvalitet som en viktig hjørnesten. De har beholdt sitt lidenskapelige engasjement for utvikling og design som gir kundene det ypperste av teknisk kvalitet, brukerfunksjoner og værbestandig utstyr for utendørs opplevelser for alle behov.

I 2005 satte Norrøna et fokus på miljø som en integrert del av produktutviklingen uten å kompromisse på andre kriterier. Brad Boren vil fortelle oss hvordan bærekraft er en driver for innovasjon hos Norrøna i dag, som en integrert del av deres strategi og retning,

www.norrona.no

Christian Brunsvig, CEO & Ketil Winther Løkke, Brand Director, Fimbulvetr

Fimbulvetr

Foto: Fimbulvetr

Design for minimum footprints – snowshoe innovations made in Norway

Christian Brunsvig og Ketil Winther Løkke er begge blant grunnleggerne av Fimbulvetr, et prisvinnende trugemerke designet og produsert i Norge. Konseptet for trugene fra Fimbulvtr utfordrer hvert enkelt trinn i verdikjeden, fra produksjon til logistikk, fra branding til brukernes vinteropplevelse. Filmbulvetr ble lansert i slutten av 2012 av Pivot (produktdesign), Maskinen (merkevarestrategi) og Hiform (materialekspertise), og har siden vunnet to ISPO Awards, Red Dot Award og Merket for god design.

Fimbulvetr er en reell innovasjon innen truger og blir i dag kun produsert i Norge. Forretningsmodellen er imidlertid basert på lokal produksjon hvor som helst i verden, med veldig få og robuste deler. Der hvor konvensjonelle truger består av inntil 100 komponenter, består Fimbulvetr av kun 10 til 15 og de er enkle å reparere av kunden selv. Trugene er 100 % resirkulerbare og kommer med en livstidsgaranti.

www.fimbulvetr.no


Simen Knudsen, Business Architect, Æra Strategic Innovation

Simen Knudsen

Sport & Outdoor – a business network for solving wicked problems

Simen Knudsen er surfer og grunnlegger av miljøkollektivet Nordic Ocean Watch, som jobber med å ta vare på havet: tavaha! På land jobber han med bærekraftig innovasjon som Business Architect i Æra. Simen tror på at vi må skape flere hverdagshelter, og brenner for store og små løsninger som er med på å skape en mer rettferdig verden.

Simen er også ambassadør for Infinitum Movement og Patagonia Surf, og sitter i styret til Lapoint, Hold Norge Rent og Greener Events. Simen er siv.ing fra NTNU med spesial innen bærekraft og skipsfart, og har tidligere jobbet som Opportunity Manager i DNV GL med the Global Opportunity Report.

Simen vil fortelle om hvordan man kan designe prosesser for samarbeid på tvers av sektorer, bransjer og verdikjeder - som gjør bærekraft til konkurransekraft og skaper en framtid bedre enn vår fortid. Bli med inn i en fortelling om triple bunnlinjer, designdrevet innovasjon og samfunnsansvar som vekstmotor. Simen vil være en av fasilitatorene av bedriftsnettverket Sport & Friluft som lanseres på Framtanker i samarbeid med DOGA.

www.era.as

Årets eventyrer: Tormod Granheim, ambassadør Bergans og Protect Our Winters

Tormod Granheim

Årets eventyrer, Tormod Granheim, har klatret Mount Everest på én dag, og er verdens første til å kjøre ski utfor fjellets nordvegg. Granheim er den første klatrer i Norden til å bestige Alpenes 82 topper som er høyere enn 4000 meter. Hans idrettsbakgrunn, eventyrlyst, fascinasjon for ekstreme prestasjoner og fokus på kontinuerlig utvikling har gjort Tormod til en mye brukt konsulent og foredragsholder for Forsvaret, næringsliv og idrett.

Se hele programmet og meld deg på her