Storsatsing på bærekraftige klær

Klaer1

Hva skal til for at folk skal kaste mindre klær og for at tekstilbransjen skal bli ledende på bærekraftige løsninger? Storsatsingen TRIPPEL Tekstil ønsker å løse flokene.

I vinter og vår har en rekke aktører innenfor tekstilbransje og samfunnsinnovasjon møttes til nettverksprogrammet TRIPPEL Tekstil. Målsettingen er like enkel som den er vanskelig:
Å skape en bærekraftig klesindustri som også er lønnsom.

TRIPPEL Tekstil består av noen av de største og mest innflytelsesrike norske merkevarene innen mote og tekstil som nå jobber sammen for å utvikle fremtidsrettede konsepter:
Moods of Norway, Helly Hansen, Varner Gruppen, Fretex, Filippa K, Sølv og flere andre produsenter har gått sammen med blant andre Svanemerket, Just Fashion, Norsk design- og arkitektursenter (DOGA), Kunsthø­gskolen i Oslo, Høgskolen i Oslo og Akershus, 2025 Design, NICE Fashion og Norwegian Fashion Institute.
Under et seminar på DOGA 10. juni skal de sammen presentere konsepter og løsninger for en mer bærekraftig tekstilbransje. Noen av stikkordene er miljøvennlige materialer, konsepter for resirkulering og brukeradferd.

People, planet, profit

– Vi har veldig tro på at et samarbeid som dette skaper løsninger som er større og bedre enn det aktørene greier hver for seg. Og med det skape en fremtid bedre enn vår fortid, sier Mads Bruun Høy i strategibyrået Æra. Sammen med kollega Øystein Hagen er de prosessledere for TRIPPEL Tekstil, som også har fått prosesstøtte fra Innovasjon Norge. Scandinavian Design Group har prosjektledelsen og stiller sine designressurser tilgjengelig for dette programmet.

– Vi vil naturligvis ikke finne alle svarene i løpet av et halvt år. Vi anerkjenner at dette er et evigvarende arbeid. Men TRIPPEL har som oppgave å bevise at bærekraft er konkurransekraft. Dagens bærekraftutfordringer kan være morgendagens innovasjonsmuligheter. Visjonen i TRIPPEL er å utvikle og vise frem konkrete forretningskonsepter som er med å løse opp i en av de store utfordringene vi står overfor. Konseptene skal svare til tanken om en trippel bunnlinje, hvor det skapes trippel verdi; People, planet, profit.
– Tekstilbransjen har store muligheter til å være en del av løsningen og til å utvikle sterke konsepter som blir viktige for folk. Mange ønsker å ta bærekraftige valg i hverdagen, men alternativene er ikke der i stor nok grad. De eksisterende løsningene produktene og tjenestene gjør det vanskelig for kunden. Det vil vi gjøre noe med, sier Høy.

Framtanker

TRIPPEL Tekstil ble lansert på DOGA-konferansen Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen i november 2015. Utfordringene er mange, for både bransje og forbruker. I følge en svensk statistikk kjøper hver enkelt av oss i den vestlige verden i gjennomsnitt 15 kilo klær hvert år. Åtte av disse kastes, kun fire kilo resirkuleres, mens resten bare «forsvinner».

– Hensikten med Framtanker: Bærekraft på bunnlinjen var å samle sport- og tekstilbransjen og å få de til å jobbe sammen for å komme frem til mer bærekraftige løsninger på tvers av verdikjeden, sier DOGAs Jannicke Hølen. Sammen med kollega og rådgiver Knut Bang var hun initiativtaker til Framtanker.
– Det er dette Trippel Tekstil handler om, og dette er noe DOGA er aktivt engasjert i. Trippel Tekstil er et bedriftsnettverk som jobber sammen med et trippel bunnlinje fokus innenfor sport- og tekstil, og vi ser frem til å formidle de nye konseptene som kommer ut av dette samarbeidet, sier Jannicke Hølen.

Kundene som vaktbikkjer

Knut Bang tror kundene kommer til å bli mer sentrale inn i arbeidet for bærekraftige løsninger.

– Forbrukerne kommer til å være tekstilbransjens vaktbikkje nummer én. Bransjen må tilpasse seg, sier Bang.
– Her vil det komme nye krav til sporbarhet, og konsumentene kommer til å få nye verktøy til å sjekke ut historikken til plaggene. Og det er jo bra, det er sånn det skal være. Men her ligger det også et ansvar hos forbrukeren, som bør være villig til å betale mer for kvalitet. Mye kommer også til å skje framover på valg av materialer i tekstilproduksjonen. Det kommer nye typer materiale – lettere å framstille, men også lettere å resirkulere. Alt dette er en del av vårt felles løft, der vi med innovasjon- og designmetodikk leder bedriftene gjennom en strukturert og disiplinert prosess for å finne løsninger, sier Knut Bang.

TRIPPEL er et program som samler viktige aktører i en bransje for å utvikle bærekraftige forretningskonsepter sammen.Tekstilproduksjonen er det andre prosjektet i programmet.
Første sesong av TRIPPEL handlet om utfordringene i matbransjen og hvordan matsvinn og helseutfordringer er knyttet sammen i en stor floke. Les mer om resultatene fra TRIPPEL Mat på prosjektsiden trippel.sdg.no. Der kan du også lese mer om tekstilprosjektet.